04
Jun
Jouw Japandi-badkamer in een handomdraai
Met enkele aanpassingen zorg je al voor een Japandi-uitstraling.
Leermeester Raymond Schuermans, van origine kok maar altijd al klusfanaat, is één van de essentiële schakels binnen het gloednieuwe opleidingscentrum van Molenaar Badkamers, waar hij toekomstige badkamermonteurs de kneepjes van het vak leert. ‘Ik word wel eens een wandelend handboek genoemd.’
In april 2022 startte Raymond bij Molenaar, marktleider in het leveren en installeren van levensloopbestendige badkamers, waar hij tot op de dag van vandaag badkamerdromen verwezenlijkt en aspirant-monteurs opleidt. Iets wat hij járen geleden niet had gedacht, maar goed in z’n straatje blijkt te passen. Die carrière-ommezwaai had veel voeten in de aarde, meent hij. “Ik begon als kok en werd later zelfstandige in een groente- en fruitspeciaalzaak. Uiteindelijk stopte ik daarmee omdat het niet rendabel bleek te zijn.” Klussen vond Raymond altijd al leuk, maar het was vooral hobbymatig. “Dit was hét moment om van m’n hobby mijn beroep te maken. Ik zette een klusbedrijf op en ging als monteur aan de slag.”
Door omstandigheden kwam daar na ruim tweeënhalf jaar een eind aan en koos Raymond voor een functie elders in een managementrol. Toch bleef de liefde voor het klussen opborrelen en uiteindelijk bleek Molenaar een schot in de roos. “Ik miste het werken met mijn handen en ben een beroepskeuzetraject ingegaan om te kijken wat écht bij me past. Bij Molenaar zochten ze een badkamermonteur en uiteindelijk bleek ik de juiste match.”
De geboren en getogen Brabander werkt vanuit een hub in Breda met een team installatiemonteurs. “Toen ik begon bij Molenaar liep ik mee met een leermeester en kreeg ik het vak snel onder de knie. Ik ben ontzettend leergierig en had al een goede basis door mijn kluservaring, dus voor ik het wist zat ik bij de klant en stortte ik mij op m’n eerste badkamerrenovatie.” Door zijn enthousiasme en snel opgedane kennis nam hij al gauw een wat meer adviserende en begeleidende rol op zich. “Steeds meer collega’s vroegen mij om hulp; ik werd een wandelend handboek genoemd.” De timing kon niet beter, want recentelijk opende in Nunspeet een praktijkruimte waar nieuwe monteurs kennis en ervaring kunnen opdoen en vaardigheden kunnen verwerven voor het badkamervak. “Er waren leermeesters nodig om de monteurs op te leiden en ik pakte deze kans meteen met beide handen aan toen ik werd gevraagd.”
Het opleidingscentrum is volgens Raymond een unieke uitkomst om het Molenaar-niveau te blijven waarborgen én werkgelegenheid te creëren. “Of je nou iets met badkamers gedaan hebt in het verleden of niet, als je feeling hebt met klussen krijg je hier de kans om volleerd monteur te worden. We zijn heel divers. We leiden hele creatieve mensen op, vakidioten noem ik ze. Het maakt niet uit of je putjesschepper of advocaat bent geweest, als je echt wilt steekt Molenaar tijd in je. Je hoeft het echt niet gelijk te kunnen, je krijgt genoeg ruimte om te leren en dingen te vragen. Het is vooral belangrijk dat je enthousiast bent, want als monteur moet je de badkamerdroom van de klant van a tot z realiseren. Dat nemen we ontzettend serieus, daarom doen we alles in eigen huis en huren we niemand in.”
In totaal zijn er vijf leermeesters, die telkens rouleren. “De ene week zit ik in Nunspeet met een leerling, dan weer één van m’n collega’s. Gemiddeld is een leerling zo’n vier tot acht weken bezig, daarna gaat hij of zij de praktijk in.” In de periode dat je wordt klaargestoomd tot badkamermonteur, pak je diverse werkzaamheden op – van kitten en zagen tot leidingwerk aansluiten en wandpanelen plaatsen. “Je komt er al snel achter waar iemand goed in is. We doen volledige badkamerrenovaties in vijf dagen, maar een bad vervangen door een inloopdouche gebeurt in één dag. Dat zijn toch verschillende expertises. We focussen op iedereen individueel en kijken waar kennis bijgespijkerd moet worden, zodat we onze klanten blij kunnen maken met het állerbeste resultaat.”
Een werkdag bestempelt Raymond als geslaagd als hij samen met zijn collega dat ‘beste resultaat’ neerzet en de verwachting van de klant overtreft. “En de kers op de taart is dat ik met open armen bij mensen wordt ontvangen als er nazorg voor de badkamer nodig is. Dat ze dan het vertrouwen uitspreken dat ik het voor ze kan oplossen. Mensen blij maken vind ik het bijzonderst, en dat gevoel hoop ik nog jaren over te mogen brengen op monteurs in wording.”
Word badkamermonteur bij Molenaar! Samen met je werkmaatje ben je dagelijks verantwoordelijk voor het (de)monteren van badkamers. Heb je dat nog nooit eerder gedaan? Geen probleem. Wij leiden je graag op tot badkamermonteur in ons eigen opleidingscentrum.